Balatonföldvár
Leírás
tipus: közforgalmú kikötő
Nappali felismerhetősége:
A kikötő a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a bejárattól jobbra, NY.-ra a Neptun Szálló fehér épülettömbje már messziről látszik, tőle jobbra a Fesztivál Szálló lépcsős épülete jól felismerhető,
- a bejárattól balra, K.-re két magas épület látszik,
- a kikötőbejáratának közepét a felette lévő Lucs tető nevű hegy ormára épített Xantus János kilátó jelzi,
- a hajózóút bal, K.-i oldalán vízkivételi művek úszói vannak, ezek nagyon közel fekszenek a hajózó-útvonalhoz.
Éjszakai felismerhetőség:
A kikötő a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a bejárattól jobbra, NY.-ra a Neptun Szálló tetején és oldalán lévő színes fényreklám,
- a bejárattól balra, K.-re a vízkivételi művek bójáinak kitűzése,
- rossz látási viszonyok között, különösen kora tavasszal és késő ősszel, a bal oldali (vörös) mólóárbocon, egy erős fehér fény, mint irányfény világít a tó tengelyére 75-75°-ra. Ez a fény, ha szükséges a nap 24 órájában üzemel.
A kikötő leírása:
Déli parti kétmólós kikötő. Minden széliránytól jól védett kikötő. A kikötő bejárata NY.-i tájolású. A bejárat szélessége 80 m. A horgonyzóhely talaja közepes keménységű márgás iszap. Horgonyozni csak a kikötőmedence NY.-i oldalán lehet, a NY.-i mólóhoz kötött vitorlás hajók alatti részen. Ügyelni kell, hogy a manőverező hajóknak elegendő hely legyen. A kikötő közepén fás sziget terül el. A mögötte lévő, széltől védett terület jó kikötőhely. Kisebb merülésű hajókkal a kikötő D.-i oldalán is meg lehet állni. Az É.-i mólóval párhuzamosan, a kikötő NY.-i oldalán több vendégmóló van, általában bérelt helyekkel. Ha ide kikötünk, keressük meg a sporttelepek gondnokát és kérjünk engedélyt, helyet az ott tartózkodásunkra! Ügyeljünk a vízmélységre, valamint arra, hogy a kikötő K.-i oldalán Vízirendészeti őrs van! A Vízirendészet hajóinak szabad mozgását minden körülmények között biztosítani kell.
Magas, függőleges partfal található a kikötő teljes D.-i oldalán, a bejárati résztől NY.-ra a felüljáró hídig, a belső medence K.-i oldalán. A kikötő egyéb helyein és a mólófej mindkét oldalán a partfal szórt kövezésű. Legyünk figyelemmel a NY.-i oldalon és a szigeten lévő fák széleltérítő hatásaira.
É.-i, ÉNY.-i szélnél a hullámvédő gátak mögötti zárt medencében levő vízterület is hullámossá, tarajossá válik. Ügyeljünk a megfelelő méretű horgony, elegendő hosszúságú horgonykötél vagy lánc alkalmazására, valamint arra, hogy a hajók össze-forgásukkal ne ütközzenek egymáshoz!
Nagy forgalmú kikötő. A menetrendszerinti hajóforgalom mellett a sétahajózás és a MAHART vitorlásainak különutas részlege is sűríti a kikötőforgalmat. A kikötő NY.-i oldalán 1 T teherbírású kézi működtetésű daru van.
A kivitorlázás ÉNY-i szélben elég nehézkes, mert rövid takkokkal kell vitorlázni, így a hajó lendülete hamar megtörhet, ami miatt az sodródni kezd. Ilyen esetekre előre készüljünk fel horgonnyal, evezővel, kikötőkötelekkel.
A kikötőtől NY-ra, kb. 10,4 km-re Balatonöszödön található egy viharmenhelynek használható üzemi kikötő, a Minisztertanácsi Üdülő kikötője. A bejárati hajózóút ki van tűzve a Hajózási Szabályzat szerint mind nappal, mind éjszaka. Csak vihar és szükség esetén keressük fel! A beérkezés után azonnal keressük meg a kikötő parancsnokát!
Tőkesúlyos hajóknak is van elég vízmélység. A kikötő bejárata É.-ÉK.-i tájolású. Viharban ügyeljünk a marás hullámaira. Bár a kitűzött hajóútban van elegendő vízmélység, de az utolérő maráshullám elcsavarhatja a hajót a menetiránytól.
Térkép megtekintése