Keszthely
Leírás
tipus: közforgalmú kikötő
Nappali felismerhetősége:
A kikötő bejárata a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a kikötőmóló két oldalán a parton elhelyezkedő magas épületek,
- a kikötő feletti viszonylag magasan lévő partszakaszon a város több templom tornya, valamint a Festetich kastély jellegzetes tornya,
- a kikötőtől É.-ra a Hotel Helikon magas épülete.
Éjszakai felismerhetőség:
A kikötő bejárata a Hajózási Szabályzat szerinti jelzéssel van ellátva.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a kikötőmóló két oldalán lévő magas épületek fényei,
- a Hotel Helikon jobb oldalán lévő Vitorlástelep kikötőjét megvilágító erős fényű fényszóró, melynek fénye a Csuhu-ig ellátszik. Ez a fény a kikötőtől É.-rá kb. 600 m-re van.
A kikötő körzetében az É.-i szelek a leggyakoribbak és a legerősebbek is. A kikötő jó védelmet nyújt ezek a szelek ellen. A K.-i szelek szerencsére ritkák, mert ezek ellen a kikötő védtelen. A NY-i szél ellen a legjobban védett a móló, mert a szélnek nincs kifutási lehetősége, így a vizet sem tudja felhullámosítani. A DK.-i szelek ellen a kikötő északi oldala véd a legjobban
A kikötő leírása:
Északi parti egymólós kikötő. A kikötő DK.-i tájolású. A D.-i oldalon egy kisebb zárt ága van, melynek bejárata a part felől van. Ezt a kikötőt korlátozott számban lehet használni, de itt is általában bérelt helyek vannak. A kikötő csak É.-i és D.-i szél ellen védett. A kikötő É.-i oldalán a part felé van az un. motorkikötő függőleges partfala, ahová vitorlások is kiköthetnek a partfalra merőlegesen orral horgonyon, farral a part felé a partfalhoz kötve. A partfalon a kikötőszerelvények rendelkezésre állnak. A motorkikötő É.-i oldalán jó horgonyzóhelyek vannak. A talaj közepes keménységű márgás iszap.
Kis forgalmú kikötő. A móló D.-i oldalán személyhajó éjszakázó helyei vannak. Ide csak előzetes tájékozódás után kössünk. A motorkikötő vonalán túl, a part felé alacsony víz van, a felülés, fennakadás veszélye nagy. A kikötő D.-i oldalán van az un. szigetstrand, előtte a víz-mélység 2-2,5 m. Innen lehet megközelíteni a fentebb említett zárt ágú kikötőrészt. A mólón különösen éjszaka sok a sporthorgász. Kerüljük a szembenállást! A szigetstrand előtt jégtörő betonbugák vannak, a kis hátsó kikötőbe való behajózáskor ezekre ügyeljünk, mert komoly sérüléseket okozhatnak hajónkban. A D.-i oldal többi része szórt kövezésű.
A kikötőtől D.-re kb. 2500 m-re van az un. halászkikötő, melynek D.-i oldalát a halászhajók, É.-i oldalát a Vízügy hajói foglalják el. A kikötő közepén egy kis sziget található. A NY-i oldalon a Vízirendészet hajója áll, mögötte D. felé a függőleges partfalnál van kikötési lehetőség, de csak a partfallal párhuzamosan. A kikötő minden széliránytól védett, mert bejáratát egy közel É.-D.-i irányú kőrakásos móló védi a K.-i szelektől. Éjszaka egy vörös villanó fényű lámpa jelzi a bejáratot. A másik mólószárny nincs kitűzve.
A mólótól tovább kb. 3000 m-re van a Keszthelyi Vitorlásklub kikötője. Ez egy K.-NY-i irányú kb. 10 m széles csatorna mely 300 m után kiszélesedik és egy kikötőtelepet alkot. A kikötőhely oldala természetes partfal rőzse erősítéssel. A D.-re forduló csatorna NY.-i oldalán a partfallal párhuzamosan lehet kikötni. A csatorna a továbbiakban K.-re fordul egy szigetet közrefogva. Ezen a csatornarészen nem lehet kijutni a tóra, mert nincs elegendő vízmélység. A szigetet sem lehet kikerülni, mert a kotrásból származó zagyot ide hordták ki.
A mólótól É.-ra kb. 1000 m-re található egy kikötő a kövezett partél végénél. Ez a kikötő a Szt. Imre árok (Büdösárok) torkolati része, kikotorva egy 2 m vízmélységű, kb. 15-20 m széles, 500 m hosszú csatornának. Ennek K.-i oldalán vannak kikötőhelyek. Jobbra É.-ra a csatorna kiszélesedik helyet adva egy sólyának és kikötőpartfalnak.
VIGYÁZAT! Ennek a partfalnak az É.-i végén nagyon alacsony magasfeszültségű légvezeték húzódik.