Balatonlelle
Leírás
tipus: közforgalmú kikötő
Nappali felismerhetösége:
A kikötő a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
A part lapos, sajnos nincs jó tájékozódási pontokat adó tereptárgy, ezért a felismerhetőség csak a kikötőmóló bejárati oszlopaira korlátozódik Esetlegesen segít a tájékozódásban az éppen a kikötőben tartózkodó személyhajó vagy vitorlás hajó.
Éjszakai felismerhetőség:
A kikötő a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
Éjszaka kizárólag a jelzőfényekre lehet támaszkodni. Amennyiben lehetséges, az éjszakai megközelítést mellőzzük, ha csak nem szereztünk elég jártasságot a nappali behajózásoknál.
A kikötő leírása:
Déli parti kétmólós kikötő. A kikötőnek nincs természetes takarása, ezért nem minden széliránytól védett kikötő, így az É.-ÉNY-i szélnél a hullámzás a kikötő vízterületén intenzíven érezhető. Ilyen irányú szélben a hullámtörő gátak között a víz erőteljesen felhullámosodik. Ezt a be- és kihajózáskor figyelembe kell venni. A kikötő bejárata ÉNY.-i tájolású. A bejárat szélessége 55 m. Mindkét mólófej szórt kövezésű.
Közepes forgalmú kikötő. A menetrendszerinti hajóforgalom teszi ki a fő forgalmat. A személyhajók kikötőhelye a kikötő K.-i oldalán van a hullámtörő gátra ráépítve. Itt a partfal függőleges kiképzésű. A vitorlás hajók a személyhajó móló mögött, valamint a kikötő D.-i és NY.-i oldalán köthetnek ki általában úgy, hogy orron horgonnyal, a faron parti kötéllel. A horgonyzásnál ügyelni kell, hogy a személyhajók manőverezésére elég hely maradjon. A vitorlás kikötőhelyek partfal kiképzése a D.-i és NY.-i oldalon függőleges partfal. A kikötési helyekre, különösen a NY.-i oldalon, É.-ÉNY.-i szélnél a horgonyzóhelyek laza talaja miatt a horgonyok megszánthatnak, valamint a kialakuló hullámzás miatt az árbocok összeütődhetnek, mert a szélre keresztbe állnak a hajók. NY.-i irányú szélnél a bejáratban a hullámok feltornyosulhatnak és ha nincs megfelelő sebességünk a hajónkat keresztbe fordíthatja, így fennáll a K.-i móló belső felére való felcsúszás. A feliszaposodás veszélye fennáll. A kikötőbe behajózáskor ügyeljünk arra, hogy NY.-i szélnél a K.-i mólót miként hajózzuk körbe, mert a móló külső oldalán a zöld lámpaoszlop után a vízmélysége már az 1 m-t sem éri el. A fentiek miatt a kikötő kevésbé biztonságos.
A közforgalmú kikötőtől NY-ra kb. 1000 m-re a BM üdülő üzemi kikötője található. A kikötőt csak viharmenhelyként, szükség esetén keressük fel. Az érkezéskor azonnal keressük fel a kikötő parancsnokát. A kikötő bejárata a marásvonalon belül helyezkedik el. Bejárata ÉK.-i tájolású. Szélessége 25 m. A mélyvíztől a bejáratig, mindkét oldalán kitűzött hajóút van. Vigyázzunk a viharban kialakuló maráshullámokra, melyek kellő sebesség hiányában keresztbe fordíthatják hajónkat. A kikötő bejárata mólóárbocokkal van jelölve a Hajózási Szabályzat szerint, éjszaka a megfelelő fényekkel. Vízmélysége 2-2,5 m, Siófok +75-ös vízállásnál.
A közforgalmú kikötőtől NY-ra kb. 1400 m-re a HM üzemi kikötője található. A kikötőt csak viharmenhelyként, szükség esetén keressük fel. Az érkezéskor azonnal keressük fel a kikötő parancsnokát! A kikötő bejárata a marásvonalon belül helyezkedik el. A kikötő csak NY.-i irányból védett. Vízmélysége a feliszaposodás miatt 0,6-1 m. A kikötő bejárati részén a hajózóút nincs kitűzve.
A kikötő bejárata mólóárbocokkal van jelölve a Hajózási Szabályzat szerint, éjszaka a megfelelő fényekkel. Csak végszükség esetén vegyük igénybe rossz megközelíthetősége, sekély vízmélysége és erős hullámtörése miatt, melyet még fokozhat a kikötő alatt a partfelé lévő beton partfalról visszainterferáló hullám, mely ha egymásra fut a szélhullámokkal tekintélyes magasságra nőhet és romboló ereje is tekintélyes.