Siófok
Leírás
tipus: közforgalmú kikötő
Nappali felismerhetősége:
A kikötő bejárata a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a bejárattól jobbra, NY.-ra lévő vöröses színű magas épület, az MHRT Móló Szállodája, valamint az ettől távolabb lévő Meteorológiai Obszervatórium zöld színű tornya, mely alacsonyabb az épületnél. Ugyancsak a bejárattól jobbra a partvonaltól beljebb, kb. 1 km-re lévő magas, szürke színű hasábra emlékeztető építmény, a kórház kéménye,
- a bejárattól balra, K.-re a strandon lévő kék-fehér színű magas csúszda, valamint tovább egy magas épület, a Hotel Európa. A partéltől beljebb, kb. 1 km-re a városi víztorony beton buzogánya látszik. A parthoz közelebb érve a fák takarásába kerül a Siófoki Vörös Templom tornyával együtt.
- a kikötő bejárat közepén egy fáktól mentes nyiladék jelzi, a Sió csatorna kifolyása,
- a kikötő közepén jó irányjelzés a kikötő közepén lévő fehér épület a MAHART S. C. Klubháza.
Éjszakai felismerhetőség:
A kikötő bejárata a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva, azzal a különbséggel, hogy a vörös mólóárbocon éjszaka függőlegesen felgyújtott vörös fény van. Ez eltér a Hajózási Szabályzattól, ideiglenesen üzemel.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a kikötő bejáratától jobbra, NY.-ra a Móló Szálloda kivilágított épületfényei, valamint az ettől távolabb lévő Meteorológiai Obszervatórium tetején sárga fényjelzés, ha viharállapot van,
- a bejárattól balra, K.-re a Hotel Európa éjszakai fényei, valamint tovább a lépcsős épületek tetején ugyancsak sárga fényjelzés, ha viharállapot van,
- rossz látási viszonyok között, különösen kora tavasszal és késő ősszel, a bal oldali (vörös) mólóárbocon, egy erős fehér fény, mint irányfény világít a tó tengelyére 75-75°-ra. Ez a fény, ha szükséges a nap 24 órájában üzemel.
- A kikötő körzetében az ÉNY-i szelek a leggyakoribbak és a legerősebbek is. A kikötő jó védelmet nyújt e szelek ellen. A D.-i illetve DNY.-i szelek gyakorisága is nagy, azonban a part takarásában ezek nem okoznak problémát, legfeljebb behajózáskor.
A kikötő leírása:
Déli parti kétmólós kikötő. Minden irányú szél ellen védett. A kikötő bejárata ÉNY-i tájolású. A bejárat szélessége 50 m. A kialakuló hullámzás miatt a NY.-i oldalon a hullámtörő kövek a bejáratba begurulnak és emiatt a bejárat 5-7 m-el leszűkül. A horgonyzóhely talaja közepes keménységű márgás iszap. Horgonyozni a sportcélú hajóknak csak a medence NY.-i oldalán lehet, a hajózóút kitűzésén kívül.
Nagy forgalmú kikötő. A személyjáratok indulását a vörös mólóárboc közepén lévő kijárati lámpa - vörös színű - jelzi. A jelzés folyamatos fény és felgyújtása a hajó indulásakor történik. A fény észleléséig a bejáratot szabadon kell hagyni a kifelé hajózó személyhajó részére. A medence NY.-i részében zajlik a teherforgalom, ahol elsősorban a Balatoni Halászati Rt. Hajói közlekednek. Ezen kívül a MAHART teherhajói, valamint a Vízügyi Igazgatóság hajói közlekednek A Vízügyi Igazgatóság hajóinak megkülönböztető lobogójelzése van. Ezek a járművek a nap bármely órájában ki- és behajózhatnak. Az indulásukat nem jelzi a kijárati fény. A kikötőben Vízi rendészeti őrs működik.
A hajózási szezon bármely időpontjában azonban, a kialakult gyakorlat szerint általában áprilisban, augusztusban és október-december hónapban a Balaton természetes lefolyását, a vízszint szabályozását, és a hajózást elősegítő, a Sió csatorna vízzel való feltöltése miatt a kikötő D.-i oldalán lévő bukógátak megnyitásával a zárt kikötőmedence K.-i oldalán, a bejárattó a kikötő végéig , kb. 1-1,5 km/h sebességű intenzív vízfolyás alakul ki. A NY.-i részben emiatt egy keresztirányú különböző sebességű áramlás keletkezik. Ilyenkor a horgonyon lévő hajókra különösen ügyelni kell, mert a lefolyó víz elforgathatja őket. A vízleeresztést a kikötő bejáratánál tábla jelzi, amelyen a vízfolyás sebessége is fel van tüntetve.
É.-i, ÉNY-i szélnél a hullámvédő gátak mögötti zárt medencében levő vízterület is hullámossá, tarajossá válik. Ügyeljünk a megfelelő méretű horgony, elegendő hosszúságú horgonykötél vagy lánc alkalmazására, valamint arra, hogy a hajók összeforgásukkal ne ütközzenek egymáshoz.
Vitorlás hajókkal kikötési lehetőség a NY.-i móló és az onnan benyúló vendégmólókon lehetséges, ahol nem tiltják ezt tilalmi táblák. A vitorlás kikötő igen zsúfolt. Ezért különösen a bejáratok közelében É.-i irányú hullámzásnál a hullám haladását felszabadító kikötőrésznél, a hullám kifordul haladási irányából és emiatt kereszthullámzás keletkezik, az itt kikötött hajók dülöngélnek. A dülöngélés periódusideje a hullám haladásával változik, így az árbocok összeütődhetnek.
A vízeresztés miatt a bejárati részbenfolyás alakul ki, a hullám a bejáratban elhajlik úgy, hogy közepe a folyás miatt felgyorsul, két oldala pedig lemarad, így komoly törőhullámhoz hasonló jelenség alakul ki, amely bevitorlázásnál a hajót keresztbefordíthatja, így a mólófejre való felfutás veszélye áll fenn.
A kikötőtől K.-re kb. 1,3 km-re az Európa Szálloda és a Vízkivételi mű mólója közt található egy viharmenhelynek használható csónakkikötő. Vízmélysége 0,5-0,8 m és csak ÉNY.-i szél ellen védett félkaros kikötő. Csak kisebb jollékkal használható. A mólón nincsenek kikötőeszközök, bakok, bikák.
Szintén csak kisebb jollékkal használható viharmenhely a Siófoki kikötőtől K.-re, kb. 2 km-re lévő csónakkikötő. Vízmélysége 0,5 m.