Balatonfüred
Leírás
tipus: közforgalmú kikötő
Nappali felismerhetősége:
A kikötő bejárata a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a kikötő móló felett, annak irányában lévő Tamás-hegy (317 m),
- a kikötőmólótól K.-re az Állami Szívkórház kéménye látható,
- Siófok felől érkezve a Meleg-hegy (253 m) oldalába épített un. Fehér templom ad jó irányt.
Éjszakai felismerhetőség:
- A kikötő bejárata a Hajózási Szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva.
- A mólófény sajnos beleolvad a mögötte lévő terület fényeibe, ráadásul a móló partélhez csatlakozó részén egy vörös színű fényreklám is van.
Jó tájékozódási pontokat adnak az alábbiak:
- a móló NY.-i oldalán a Magyar Vitorlás Szövetség központi irodájának épületén a Balaton felé lévő részén felszerelt sárga színű lámpák fénye,
- a BKV vitorlástelepének ugyanilyen fényei Siófok irányából közelítve 292°-ra,
- rossz látási viszonyok között, egy erős fehér fény, mint irányfény világít a Balatonfüred-Tihany hajózóútra 75-75°-ra. Ez a fény, ha szükséges a nap 24 órájában üzemel.
A kikötő körzetében az É.-i szelek a leggyakoribbak és a legerősebbek még a part takarásában is. A kikötő jó védelmet nyújt e szelek ellen. A K.-i szelek problémát okozhatnak a móló K.-i oldalára kötött hajók esetében, mert ez a rész erősen felhullámosodik.
A kikötő leírása:
Északi parti egymólós kikötő. A Balaton felöli részén egy 100x50 m-es, a partéllel párhuzamos, alsó élével K.-re elnyúló rombusz alakú térré szélesedik ki. Ez a rombusz alakú rész a partéllel, egy 110 m hosszú nagyjából DK.-i irányú keskenyebb mólórésszel csatlakozik. A rombusz alakú rész a menetrendszerinti személyhajók részére van fenntartva. A móló DNY-i oldalán a móló sarkánál, egy „manőverdomb" van, amely a hajózás szempontjából fennakadást okozhat. Ezt a „manőverdomb"-ot a kikötőt használó hajók okozzák, amikor a kikötési és indulási manővereik során felktorják a talajt. A keskeny mólórész NY.-i oldalán van a vitorlás kikötő. Általában itt előre kibérelt helyek vannak kikötőbójákkal. Ezeket ne foglaljuk el, ha egy bóját üresen találunk, mert a bérlő bármikor megérkezhet.
A keskeny mólórész K.-i oldalán a sétahajózást szolgáltató vitorlások kikötőhelye van. Ettől kissé K.-re van egy fordított L alakú móló, szintén vitorlások részére.
A kikötő az É.-i irányú szelek ellen véd a legjobban. A K.-i és NY.-i szelek ellen a móló ellenkező oldalai védenek. A D.-i szél ellen a kikötő nem védett, sőt kimondottan veszélyes helynek minősül. A kikötő NY.-i oldalán a személyhajók manőverező helyén kívül - amely bójákkal ki van tűzve - jó horgonyzóhelyek vannak. Ügyeljünk arra, hogy itt is vannak bérelt horgonyzóhelyek, bójákkal. A horgonyzóhely talaja márgás iszap, a horgonyok jól tartanak. A horgonyzóhelyen a hajók eléggé rendszertelenül vannak bójáikhoz kötve, ezért ha itt horgonyzunk legyünk figyelemmel a szélfordulások miatt esetleg összepörgő, összeakadható hajókra, valamint arra, hogy a hajók között elegendő helyet biztosítsunk az érkező és induló vitorlásoknak.
Nagy forgalmú kikötő, gyakorlatilag 6-24 óráig üzemel. Sűrítik a forgalmat a sétahajók és a vitorlások nagy száma is, amit fokozhat a vitorlásversenyek gyakorisága is. A kikötő K.-i oldalán strand van, melynek van egy kis D.-i szél ellen védő mólója, azonban ezt nem lehet igénybe venni, mert mindössze 0,3-0,4 m víz van és a fürdőzők közt tilos hajózni.
Balatonfüred a magyar vitorlássport fellegvára. Ezért több nagy vitorlásklub található a kikötő körzetében. Az Aszófői sarokban található a Balatonfüredi Hajó és Daru-gyár. A közforgalmú kikötőtől NY-ra kb. 1000 m-re, a kemping csónak és szörfkölcsönző mólójától DNY.-ra található a Balaton egyetlen, kijelölt vízisípályája. A vízisízőket nem jármű, hanem egy un. csörlő vontatja egy megközelítőleg négyszög alakú pályán. A drótkötelet a Balatonba alapozott 4 db rácsos oszlop tartja, melynek felső része a pálya belseje felé hajlik. A pálya szélét bójákra helyezett „Áthaladni tilos" táblák jelzik. A pályának éjszakai kitűzése nincs, ezért ilyenkor veszélyes helynek minősül, mert a bóják viszonylag közel vannak egymáshoz és sérülést okozhatnak, nem beszélve a rácsos oszlopra kifeszített kötelekről.
A közforgalmú kikötőtől K.-re, a strand után, kb. 2000 m-re található a Koloska Marina üzemi kikötője. Ez egy kétszárnyú mólóval közrefogott kikötő. Bejárata NY.-i irányú, szélessége 20 m. A kikötő bejárata a Hajózási szabályzat szerinti jelzésekkel van ellátva. A kikötő közepén megközelítőleg É.-D.-i irányú vendégmóló van. Zsúfolt kikötő, bérelt helyekkel. A kikötő ÉK.-i sarkában beton sólya található, és egy 3 T teherbírású daru. A kikötőben Vízi rendészeti őrs működik. Hajóiknak mindenkor szabad utat kell biztosítani! A kikötőtől ÉK.-i irányban, kb. 500 m-re két vízkivételi mű található. Éjszaka fehér villanófény jelzést ad.
A közforgalmú kikötőtő mólójától NY.-ra, a kikötő É.-i sarkában van a Balatonfüredi Sport Club üzemi kikötője. A kikötőben található beton sólya, illetve egy 1,5 T teherbírású kézi működtetésű daru.
Tovább NY.-ra található a BKV üzemi kikötője. Minden széliránytól jól védett kikötő. A kikötő bejárata D.-i irányú. A bejárat szélessége 25 m, távolsága a közforgalmú kikötőtől kb. 700 m. A kikötő minden széliránytól igen jól védett. A kikötő rendelkezik egy 6 T teherbírású hidraulikus daruval.
Tovább NY.-ra kb. 1000 m-re van a Magyar Vitorlás Szövetség kikötője. Zsúfolt kikötő, általában bérelt helyekkel. A kikötőben az É.-i partfalon található 2,5 T teherbírású daru. Előtte egy D.-i irányban benyúló vendégmóló található. Ennek a vendégmólónak a NY.-i oldalán van a beton sólya. A kikötő minden széliránytól igen jól védett. A kikötő D.-i oldalán, a szórt kövezésű mólórészen is vannak hajóállások. Ezekhez a kikötő NY.-i oldalán lévő repülőhídon lehet kijutni. Itt híd választja el a szomszédos OMFB és a MAFC kikötőjétől. Ezek a kikötők a kikötő D.-i oldalát határoló szórt kövezésű móló folytatásai. A bejárata Hajózási Szabályzat szerinti kitűzéssel el van látva.
A Magyar Vitorlás Szövetség kikötőjétől tovább NY.-ra, kb. 2500 m-re van a Magyar Külker Bank vitorláskikötője. Minden széliránytól védett, jó kikötő. D.-ről egy kettősbejáratú szórt kövezésű hullámtörő védi a D.-i szelektől. A kikötőben fa és beton-kikötőfalak vannak kikötőszerelvényekkel. A kikötőnek nincs éjszakai jelzése. A kikötő előtti részen horgonyon és bóján álló hajók találhatóak.
A közforgalmú kikötőtől DNY.-ra a Tihanyi-félszigeten, Diósd település vízparti részén található A Magyar Nemzeti Bank Vitorlás Szakosztályának üzemi kikötője. A kikötő csak K.-i irányú szél ellen nem védett. A kikötő É.-i és D.-i oldalán lehet vitorlás hajóval kikötni. Ha itt kikötünk, az országút másik oldalán lévő üdülőben találjuk a kikötő gondnokát.